Mami! recenzia

Mami! (2014) je piaty film 28-ročného “zázraku z Quebecu” Xaviera Dolana, ktorého môžete poznať aj vďaka jeho poslednému počinu – Je to len koniec sveta. Na festivale v Cannes získal Cenu poroty a aj napriek vysokému počtu nadávok ( mohol by konkurovať filmu Vlk z Wall Street ), dohnal viacerých k slzám. Táto sociálna dráma s francúzsko-anglickým dialektom je veľmi úspešná, zaslúžila si okolo 30 cien a na viac ako 40 bola nominovaná.

Film je veľmi vizuálne prepracovaný, snímky sú bez zbytočného strihu. Zaujímavá je aj detailná kamera. Zábery boli natáčané na ručnú kameru, snímka je väčšinu stopáže v štvorcovom formáte a iba dvakrát sa vráti na klasické 16 : 9. Je to hlavne kvôli upevneniu emócií a aj Dolan sa vyjadril, že vďaka takémuto obrazu mohol lepšie snímať tváre a emócie postáv, ktoré boli o to úprimnejšie a intímnejšie.   Dopĺňa ju aj skvelý soundtrack , ktorý je tak nekombinovateľný, až mi tam zapadol. Veď kto môže spojiť  tenoristu Andrea Bocceliho a jeho Vivo per lei s Céline Dion?

Dej sleduje krátke obdobie matky Diany (Anne Dorval), jej 17 ročného syna Steva (Antoine Oliver Pilon), ktorý trpí ADHD, a ich čudnej susedky, bývalej učiteľky na strednej škole Kyli (Suzanne Clément), ktorá má problém s vyjadrovaním. Medzi Diane a Stevom je veľmi silné puto , ktoré však závisí aj od Stevovej premenlivej nálady. Mami! zachytáva ich snahu o šťastný život a zobrazuje ho pravdivo a neprikrášlene. Radosť aj výbuchy hnevu, šťastie aj zúfalstvo – tak, aký je život sám.

Mne osobne sa film veľmi páčil. Hlavná trojica zvládla svoje úlohy skvelo a nie je im čo vytknúť. Čo sa týka formy, film ma veľmi prekvapil a naozaj to bolo niečo, čo mu dodávalo atmosféru stiesnenosti a naliehavosti. Jediné čo mi trošku prekážalo bola dlhá stopáž ( 139 min.), cez ktorú sa však viem prehrýzť. Dolanovi sa podarilo natočiť film s citlivou témou tak, že vám to nepríde ako klišé. Určite odporúčam pozrieť už len pre herecké výkony. 9.5/10

Réžia: Xavier Dolan

Scenár: Xavier Dolan

Kamera: André Turpin